Amigurumi·Crochet·Haken·Handmade

Hop, hop, hop paardje in galop

Dit patroon vond ik in het boek ‘Bungelknuffels en boerderijdieren haken’ van Christel Krukkert & Monique Vos-Meulenbroek (Boekenvoordeel 6,99 EUR ISBN 978 94 6250 057 0). Hieruit haakte ik al het bungeldraakje van Monique Vos -Meulenbroek waarover ik in de vorige blog schreef. Het jammere aan dit boekje is dat het niet duidelijk is wie de ontwerpster is van de patronen maar paardje Sientje is toch zeker een Christel Krukkert ontwerp. 

This cute horse pattern is by Dutch designer Christel Krukkert. Check out her website she has also patterns for sale in English. 


Je hebt 3 kleuren nodig voor Sientje. Ik ging voor het donkerbruin en het lichtbruin van Annell Miami (50 gr, 60% katoen-40% polyacryl, 3,20 EUR/bol) en zwart van Scheepjes Softfun (50 gr, 60% katoen-40% acrylic, 3,50 EUR/bol). Alles werd aangekocht bij de hobbywinkel met het grootste assortiment van katoen en wol in Oostende nl. Kreamax. Ze hebben een super ruim assortiment van 1001 leuke hobbyspullen en staan je altijd bij met advies. Je kan hier nooit buiten komen zonder lege handen. 


Je start met het lijfje. Dit haakt vlot. Volg de beschrijving van het patroon stap voor stap en doorstreep elke toer die klaar is. Klaar. Opvullen met vulwol. Vervolgens komt het hoofd aan bod. Je start met lichtbruin 16 toeren en dan maak je een kleurwissel naar donkerbruin. Tips over hoe dit netjes moet kan je vooraan in het boek vinden. Tijdens het haken van het hoofd. Een paard heeft een hoofd en geen kop! Plaats je ook de veiligheidsoogjes. Het patroon spreekt van 9 mm maar ik had er nog van 10 mm liggen. Bruine oogjes komen wel het mooist uit volgens mij. 


Daarna haak je de 2 oortjes. Het aaneennaaien doe ik altijd het laatst dus daarin volg ik het patroon niet. De benen worden alle 4 quasi op dezelfde wijze gehaakt. Start met zwart voor de hoeven en vervolgens kleurwissel donkerbruin. Zwart is niet één van mijn favoriete kleuren om mee te haken. Soms zie je zo moeilijk de steken en kijk je er scheel op. Na enkele toeren begint het wel duidelijker te worden. 


De manen en de staart zijn de finishing touch. Je knipt een hoop zwarte draden, je vouwt ze dubbel, je haalt ze met de stopnaald door de vasten, je haalt de beide uiteinden door de lus en trekt aan. Je begint met splitsen en speelt kapper. Ik denk dat ik op zoek ga naar een mooie strik om rond de staart te knopen. 

Het aaneennaaien is simpel. Kop aan lijf, voorbenen en achterbenen aan lijf en de oortjes op het hoofd. Het halstertje heb ik niet gehaakt. Half vergeten en half geen zin erin. Je kan kiezen. 


In no time heb je er een leuke knuffel bij. Het patroon haakt vlot en een beginnend haker kan er meteen mee aan de slag. Enkel voor de manen en de staart is het wat gefriemel en een foto van de achterkant ontbreekt wel bij het patroon. 

Ellen

X

http://www.kreamax.be

http://www.christelkrukkert.nl

Plaats een reactie